گب:آستارا

Page contents not supported in other languages.
Wikipedia جي

آستارا واز بکون به: گردسن، واموج

==شهرستان مرزي بندر آستارا /تالشان / گيلان/ايران آستارا از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد پرش به: ناوبری, جستجو Right برای اثبات‌پذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است یا منابع ارائه‌شده به‌درستی ارجاع داده نشده‌اند. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع با ارایهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید. مطالب بی‌منبع در آینده مردود و حذف خواهندشد. برای دیگر کاربردها، آستارا (ابهام‌زدایی) را ببینید.

مختصات: °۴۸٫۸۵شرقی °۳۸٫۴۳شمالی (نقشه) بندر آستارا

Astara Buildings.jpg Red pog.svg بندر آستارا Iran location map.svg °۴۸٫۸۷۶۱شرقی °۳۸٫۴۱۲۲شمالی بافت قدیمی آستارا با خانه‌های سفالی اطلاعات کلی کشور Flag of Iran.svg ایران استان گیلان شهرستان آستارا بخش مرکزی نام(های) دیگر

آستارا شهر بام‌های سفالی آستارا دروازه طلایی ورود به اروپا نام(های) قدیمی آهسته‌رو، دهنه‌کنار؛ اوستورو سال شهرشدن ۱۲۸۷ مردم جمعیت ۸۵٬۸۷۴ زبان‌ گفتاری ترکی آذربایجانی-تالشی مذهب شیعه و سنی جغرافیای طبیعی مساحت ۳۳۴ کیلومتر مربع ارتفاع از سطح دریا ۲۷- آب‌وهوا میانگین دمای سالانه ۱۶ درجه سانتی گراد میانگین بارش سالانه 1500 mm روزهای یخبندان سالانه ۱۱ اطلاعات شهری شهردار علی کوهی ره‌آورد ماهی سفید، برنج، مرکبات، صیفی جات، صنایع دستی پیش‌شماره تلفنی ۰۱۸۲ فلکه ورودی شهر(لا)

آستارا شهری بندری در ساحل غربی دریای خزر (کاسپین) و در شمالی‌ترین نقطهٔ استان گیلان و آخرین نقطهٔ مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و از نظر جغرافیایی در مرکز تالش بزرگ (شامل تالش جنوبی در خاک ایران و تالش شمالی در خاک جمهوری آذربایجان) قرار دارد. آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش در استان گیلان محدود شده‌است. رود آستاراچای آستارای ایران را از آستارای جمهوری آذربایجان جدا می‌سازد. بخش اصلی راه شوسه آستارا-اردبیل تقریباً به موازات این رود و خط مرزی کشیده شده‌است. در منطقهٔ آستارا علاوه بر زبان ترکی آذربایجانی، زبان تالشی نیز رایج است ولی در اثر مهاجرت‌های زیاد از اهمیت آن کاسته شده‌است. این شهر از نظر جغرافیایی بر سر سه راه قرار گرفته‌است: راه جنوبی آن از کنار دریا خزر به بندر انزلی و راه شمالی آن از کناره همین دریا به آران که روسها آن را آذربایجان خوانده‌اند، کشیده شده‌است. راه غربی آن که از گردنه حیران می‌گذرد، به اردبیل می‌رسد. [۱]

در محل کنونی شهر آستارا در قدیم روستایی به نام دهنه‌کنار وجود داشته که از زمانقاجار گسترش یافته و دگرگون شده‌است. آنچه در مورد سوابق این شهردر کتب تاریخی مشهود است این است که منطقه آستارا تا زمانصفویه و پیش از آن از موقعیت خاصی برخوردار نبوده‌است. از آن زمان به بعد است که به سبب توسعه تجارت و مقاصد استراتژیک اهمیت پیدا کرده و در آن قلاع متعددی ساخته شده‌است.[۲] محتویات

  ۱ منشا نامگذاری
  ۲ تقسیمات کشوری
  ۳ آب وهوای بندرآستارا
  ۴ اماکن تاریخی و طبیعی
  ۵ سابقه تاریخی در منابع مکتوب
  ۶ آثار تاریخی
  ۷ سابقه تاریخی در منابع مکتوب
  ۸ وضعیت اقتصادی آستارا
  ۹ آشنایی با پاساژها و بازار های بندرآستارا
  ۱۰ گمرک بندرآستارا
  ۱۱ شهرداری (بلدیه) بندرآستارا
  ۱۲ راه آهن قزوین - بندرآستارا
  ۱۳ سینما
  ۱۴ کتابخانه عمومی شماره یک بندرآستارا به عنوان نخستین کتابخانه ایران
  ۱۵ شیلات بندرآستارا
  ۱۶ کشاورزی ودامداری بندرآستارا
  ۱۷ بندرچندمنظوره تجاری وصنعتی آستارا
  ۱۸ هتل‌های بندرآستارا
  ۱۹ نشریات فعال در آستارا
  ۲۰ بالاترین نرخ باسوادی در ایران
  ۲۱ دانشگاه‌ها ومراکزآموزش عالی بندرآستارا
  ۲۲ مراکز بهداشتی ودرمانی بندرآستارا
  ۲۳ مفاخر علمی بندرآستارا
  ۲۴ اقوام
  ۲۵ نگارخانه تصاویر آستارا
  ۲۶ منابع

منشا نامگذاری

درباره منشا و چگونگی پیدایش نام این شهر دو نظریه متفاوت وجود دارد. نظریة اول نام آستارا را برگرفته ازترکیبی در زبان تالشی می‌داند مطابق این نظریة نام این شهر برگرفته از واژه آسته رو در زبان تالشی است. درباره وجه تسمیة نام این شهر گفته شده که کاروانان و مسافران زمانی که به این منطقه مردابی ساحلی می‌رسیدند ناچار به حرکت آهسته تر می‌شدند و واژة آسته رو (آهسته رو) تالشی به مرور تبدیل به آستارا شده‌است. جالب این که در محلة عنبران محلة آستارا. جالب این که مردم هنوز هم به این شهر اوستورو می‌گویند.

اما نظریة دوم این نام را تشکیل شده از دوبخش «آست» + «آرا» می‌داند. «آست» در ترکی به معنی پایین و فرودست و «آرا» یا «آرالیک» به معنی سرزمین یا دشت هموار است. مطابق این نظریه آستارا واژه‌ای ترکی به معنی دشت هموار و کم ارتفاع است و به دشت هموار و کم ارتفاعی بر می‌گردد که شهر آستارا در آن قرار دارد. از زمان صفویه تا قاجاریه، نام آستارا تنها به منطقه‌ای میان انزلی و رود ارس که بخشی از آن در حال حاضر جزو جمهوری آذربایجان است، اطلاق می‌شده‌است. بررسی متون تاریخی مربوط به استارا نشان می‌دهد که این شهر در قرن گذشته دهکده کوچکی در آبریز رودخانه آستارا به نام دهنه کنار بوده و این نکته بیان گر این است که آستارا به منطقه‌ای کوهستانی اطلاق می‌شده نه یک ناحیه شهری. از مشاهدات خاورشناسان در قرن نوزدهم چنین برمی آید که این روستا دارای مکان‌هایی بوده که از طریق آن‌ها کالاهای تولیدی به خارج از ایران صادر می‌شده و این مساله نقش مهمی را در گسترش شهر نشینی درمنطقه ایفا کرده‌است. در محل کنونی آستارا دهی به نام «دهنه کنار» وجود داشته که از زمان قاجاریه به یعد، به سبب صدور کالا و رفت و آمد تجار توسعه یافت و در اواخر دوره قاجار به اهمیت بازرگانی و مسافرتی پیدا کرد، اما به سبب کمی عمق آب، بندرگاهی در آن احداث نشد. با وجود این شهر آستارا رشد وگسترش نسبی یافت. همین موضوع، یعنی محل رفت وآمد میان ایران وروسیه و از آن طریق اروپا سبب شد تا تمدن جدید اروپا، زودتر به این شهرستان راه پیدا کند، به طوری که هم زمان با تاسیس دارالفنون تهران، در آستارا نیز مدرسه‌ای به نام «مدرسه صادقیه» افتتاح شده بود. در سالهای اخیر نیزپس از گسترش روابط میان دولت‌های ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق و سپس با جمهوری‌های استقلال یافته آذربایجان و گرجستان، آستارا اهمیت بیش تری یافت.


یک خانهٔ روستایی با سقف سفال در آستارا تقسیمات کشوری آستارا در نقشه گیلان در سال ۱۸۰۸، از اطلس نوی پینکرتن

قدیمی ترین جایی که از آستارا ذکر شده، در حدودالعالم است که در پایان قرن چهارم هجری نوشته شده. در قرن هشتم هجری آستارا مقر شهرداری گیلان شد. از قرن دهم تا دوازهم خانهای تالشی آستارا خودمختار یا در قلمروی فرمانروایان گیلان یا اردبیل بودند، و نقش مهمی در رخدادهای استانهای خزری ایفا کردند.[۳]

منطقهٔ آستارا از نظر جغرافیائی به دره‌ای اطلاق می‌گردد که حدوداً در مرکز سرزمین تالش و در فاصلهٔ بین سلسله کوه‌های شمالی-جنوبی تالش و دریای خزر و در شرق دشت اردبیل واقع است. پس از بسته شدن عهدنامهٔ ترکمنچای میان دو دولت ایران و روسیه، بخش شمالیِ سرزمین تالش به دولت روسیه واگذار شده و رود آستاراچای به عنوان مرز تعیین گردید که از مرکز آبادی قدیمی آستارا می‌گذشت. بخش جنوبی در ترکیب ایران باقی ماند. پس از تاسیس گمرگات و مرزبانی، اهمیت سیاسی و بازرگانی آن افزایش یافت. در آن دوران منطقهٔ آستارا در ترکیب ایالت آذربایجان تحت حکومت شاهزاده عباس میرزا نایب السلطنه، قرار داشته و بخشی از ولایت اردبیل بود.

بنا به دلایل نامعلوم آستارا در قانون تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ خورشیدی که به موجب آن به یکی از بخش‌های شهرستان اردبیل در شرق استان آذربایجان شرقی تبدیل گشت. در سال ۱۳۳۶ آستارا با تأسیس فرمانداری به یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی مبدل شد تا این که بعدها به برخی دلایل و از جمله تشابهات اقلیمی از خرداد سال ۱۳۳۹ خورشیدی، دوباره به زادگاه اصلی خود استان گیلان ملحق گردید. جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۵۵ خورشیدی، ۳۵٬۹۴۵ نفر بوده و طبق بر آورد سال ۱۳۶۳ خورشیدی، به ۴۳٬۸۶۴ نفر رسیده و و بر اساس سرشماری ۱۳۸۵ جمعیت شهرستان ۸۱۲۳۴ نفر است. اکنون بر اساس منابع موثق میزان جمعیت آن از یکصد هزار نفر فراتر رفته‌است.[۴] آب وهوای بندرآستارا آب وهوای بندرآستارا از نوع معتدل خزری

این شهرستان شامل جلگه و کوهستان است. هوای جلگه در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان ملایم و هوای کوهستان در تابستان معتدل و در زمستان سرد است.

آب و هوای آستارا معتدل و مرطوب و میزان بارندگی سالانه به طور متوسط ۱۵۰۰ میلی متر است. رطوبت نسبی در این منطقه بین ۷۵ تا ۸۵ درصد متغیر است. حداکثر بارندگی سالیانه در ایستگاه آستارا ۲/۱۷۸۰ میلی متر و دامنه تغییرات بارندگی سالیانه در محدوده مورد نظر بین ۲۰۰۰ میلی متر در مناطق ساحلی تا ۷۰۰ میلی متر در ارتفاعات نوسان دارد.

متوسط درجه حرارت معادل ۱۷٫۳ درجه سانتی گراد و معدل حداکثر دما ۲۶٫۱ درجه و معدل حداقل دما ۶٫۲ درجه سانتی گراد بوده‌است متوسط روزهای یخبندان در سواحل خزر طی یک دوره ۲۰ ساله، ۱۱ روز در سال برآورد گردیده‌است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا و نزدیکی به دره حیران و اقلیم کوهستان، آب و هوای مرطوب و معتدل، اندکی خنک تر از مناطق پست جلگه‌ای دیگر استان می‌باشد. اماکن تاریخی و طبیعی نوشتار اصلی: اماکن دیدنی آستارا چشم‌اندازی از طبيعت حومهٔ آستارا حیران تله کابین حیران ساحل صدف آستارا طلوع خورشید در ساحل شریعتی آستارا تالاب بین المللی استیل آبشار لاتون قله اسپیناس لاتون

  قلعه شیندان
  آبشار لاتون
  گردنه حیران
  تله کابین حیران
  دبیرستان حکیم نظامی
  مدرسه شهیدمدنی(داریوش سابق)
  کوته کومه
  رود آستارا
  امامزاده ابراهیم وقاسم
  ساحل۱۷هکتاری صدف سیبلی
  ساحل شریعتی
  تالاب بین المللی استیل عباس آباد
  پناهگاه حیات وحش لوندویل
  باغ پرندگان
  باغ ملی
  باغ چای عباس آباد
  بهشت کاکتوس‌ها
  کوه اسپیناس
  پارک جنگلی بی بی یانلو
  آسیو شوان(اسیاب آبی)
  چشمه آب گرم علی داشی
  بقعه پیرقطب الدین
  بقعه شیخ تاج الدین محمد خیوی
  بقعه سیدمحمد دوست
  طرق مظفری
  قلعه تک آغاج

سابقه تاریخی در منابع مکتوب

به لحاظ تاریخی قدیمی ترین مورخی که از آستارا نام برده‌است، سیدظهیرالدین مرعشی است. وی در کتاب گلستان و دیلمستان سه بار این محل را به نام «آستارا» و یک بار به نام«آستاره» آورده‌است.

یکی دیگر از ماخذقدیمی که در آن از آستارا یادی به میان آمده، کتاب حدودالعالم(تألیف ۳۷۲ ق/۹۸۲ م) است. در این کتاب، آستارا به شکل استراب ضبط گشته و جزو ناحیه گیلان دانسته شده‌است. بیشتر مؤلفان بعدی مانند علی بن شمس الدین بن حاجی حسین لاهیجی و عبدالفتاح فومنی و میرخواند، همه نام این شهر را به صورت آستارا آورده‌اند.

تنها در صریح الملک (که درباره موقوفات مزار شیخ صفی الدین اردبیلی است)، این نام به شکلهای اصطاراب و استاره دیده می‌شود که دو صورت اول با شکل مذکور در حدود العالم قرابت دارد.

از جهانگردان کانی این شهر را نام برده و آن را توصیف کرده‌اند. شاید وصف«ابت» رساتر از دیگران باشد. وی که در ۱۲۵۹ق/ ۱۸۴۳م از این محل می‌گذشته، نام این شهر را دهنه کنار ضبط کرده‌است. به نوشته او «دهکده دهنه کنار در مصب رودخانه آستارا قراردارد ودارای ۵۰ تا ۶۰ خانوار جمعیت است و دکانهایی دارد که اجناس آن به خارج ایران حمل می‌شود».

آستارا به موجب عهدنامه گلستان که در ۱۲۲۸ هجری قمری مصادف با ۱۸۱۱ میلادی میان دولت ایران و روسیه منعقد شد به دو قسمت تقسیم گردید. قسمتی از این شهر که در شمال رودخانه آستارا است، به دولت روسیه واگذار گردیدو رودخانه آستارا مرز میان دو کشور شناخته شد. آثار تاریخی

اکنون قدیمی ترین بنای منطقه متعلق به دوره ایلخانی بوده و تعداد دیگر از آثار دوران صفویه و قاجاریه این بنای کهن را همراهی می‌کنند. شایان ذکر است که بناها و آثار دوران اسلامی منطقه شهرستان آستارا اکثرا شامل قبور قدیمی و بقاع و آرامگاه‌هایی هستند که در دامنه کوه‌ها و جنگل‌ها به صورت متروک و برخی بدون تاریخ و بنا واقع شده‌اند و از لحاظ فیزیکی وضعیت مناسبی ندارند. سابقه تاریخی در منابع مکتوب

به لحاظ تاریخی قدیمی ترین مورخی که از آستارا نام برده‌است، سیدظهیرالدین مرعشی است. وی در کتاب گلستان و دیلمستان سه بار این محل را به نام «آستارا» و یک بار به نام«آستاره» آورده‌است.

یکی دیگر از ماخذقدیمی که در آن از آستارا یادی به میان آمده، کتاب حدودالعالم(تألیف ۳۷۲ ق/۹۸۲ م) است. در این کتاب، آستارا به شکل استراب ضبط گشته و جزو ناحیه گیلان دانسته شده‌است. بیشتر مؤلفان بعدی مانند علی بن شمس الدین بن حاجی حسین لاهیجی و عبدالفتاح فومنی و میرخواند، همه نام این شهر را به صورت آستارا آورده‌اند.

تنها در صریح الملک (که درباره موقوفات مزار شیخ صفی الدین اردبیلی است)، این نام به شکلهای اصطاراب و استاره دیده می‌شود که دو صورت اول با شکل مذکور در حدود العالم قرابت دارد.

از جهانگردان کانی این شهر را نام برده و آن را توصیف کرده‌اند. شاید وصف«ابت» رساتر از دیگران باشد. وی که در ۱۲۵۹ق/ ۱۸۴۳م از این محل می‌گذشته، نام این شهر را دهنه کنار ضبط کرده‌است. به نوشته او «دهکده دهنه کنار در مصب رودخانه آستارا قراردارد ودارای ۵۰ تا ۶۰ خانوار جمعیت است و دکانهایی دارد که اجناس آن به خارج ایران حمل می‌شود».

آستارا به موجب عهدنامه گلستان که در ۱۲۲۸ هجری قمری مصادف با ۱۸۱۱ میلادی میان دولت ایران و روسیه منعقد شد به دو قسمت تقسیم گردید. قسمتی از این شهر که در شمال رودخانه آستارا است، به دولت روسیه واگذار گردیدو رودخانه آستارا مرز میان دو کشور شناخته شد. وضعیت اقتصادی آستارا

از نظر اقتصادی می‌توان گفت آستارا به هیچکدام از شهرستان‌های هم تراز خود شباهتی ندارد. وجود نقطه صفر مرزی با روسیه شوروی در گذشته و جمهوری آذربایجان در حال حاضر و همچنین دارابودن مرز آبی و خاکی با این کشور از جمله دلایل این ناهمگونی است. آستارا به سبب واقع شدن در گلوگاه حیاتی دریای خزر و همچنین نزدیکی به مرکز کشور (نسبت به دیگر نقاط مرزی کشور) با فاصله ۵۳۰ کیلومتر از تهران و ۱۹۰ کیلومتر از مرکز استان گیلان از ویژگی‌های طبیعی منحصر به فردی سود می‌برد. که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  قرار داشتن در نقطة مرزی ایران با جمهوری آذربایجان
  همسایگی با ۴ کشور تازه استقلال یافته شوروی سابق
  تنها راه ترانزیتی زمینی خلیج فارس با کشورهای آسیای میانه
  اتصال آستارا (ایران) به آستارا (آذربایجان) از طریق راه آهن در آینده نزدیک
  دسترسی آسان به امکانات خطوط انتقال گاز و برق
  طبیعت ملایم و مساعد و گردشگری مناسب
  دریایی ملایم با ۱۲۰ روز آفتابی و با شیب کم

وبه همه اینها باید اضافه کرد که مرز آستارا، تقریباً تنها مرز امن و دست نخورده و بدون تنش ایران در حداقل ۸۰ سال گذشته‌است که خود تأثیر بسزایی درامنیت اقتصادی و سیاسی این شهر دارد. قدمت تاریخی و وضعیت فرهنگی مناسب یکی دیگر از مزایای این شهر مرزی است. با دست به دست هم دادن این عوامل ما به شهر مرزی روبرو می‌شویم که علی رغم وسعت کم و دور افتادگی نسبی دارای همیت اقتصادی و استراتژیکی زیادی است. به طوری که می‌توان ادعا کرد، از نظر سطح اقتصادی، پیشرفت‌های شهری، سطح فرهنگی، سطح گردشگری و سطح سواد عمومی ما با منطقهٔ مرزی سرو کار داریم که اصولاً با عام ترین ویژگی نقاط مرزی (یعنی محرومیت) بیگانه‌است. سطح درآمد عمومی اکثر مردم شهر بالا و یا متوسط بالاست و فقر چندان در حومه شهر به چشم نمی‌خورد. بیشترین سهم در درآمد مردم شهر را می‌توان در وهله اول، بازار کالاهای وارداتی آن داراست. بطوری که بعد از آزاد شدن عبور و مرور مرزی بازاری تأسیس شد که در ابتدا تنها به عرضهٔ کالاهای مبادله‌ای مرزنشینان اختصاص داشت، اما امروزه یکی از فعالترین و پر رونق ترین و معروف ترین بازارهای مرزی در نوع خود است به طوری که تقریباً در ایام تعطیل از سراسر کشور می‌توان مسافران و خریدارانی را در این شهر مشاهده کرد که البته به همراه خود مبادلة فرهنگی را نیز به همراه دارد. از دیگر آثار وجود این بازار، سطح اشتغال زایی بالای آنست در حال حاضر جمعیت زیادی از شهرها و استان‌های مجاور، بصورت مهاجرانی دائمی در این بخش مشغول فعالیت می‌باشند که به اظهار عموم سطح درآمد مناسبی نیز از این محل دارند. بطور نسبی اگر ۵۰ درصد فعالیت اقتصاد اهالی را بازار کالاهای وارداتی آن در نظر بگیریم می‌توان بقیهٔ فعالیت‌ها را به شرح زیر در نظر گرفت:

  ۵٪ازشاغلین بخش گمرکی که عمدتا غیربومی هستند.
  ۱۰٪شاغلین بخش خدمات وتجارت شهری وگردشگری
  ۱۵٪دربخش کشاورزی ودامپروری که عمدتا روستاییان هستند
  ۵&مشاغل دولتی، آموزشی وبهداشتی
  ۱۰٪شاغلین دربخش مسکن مشغولند.

دلیل بالا بودن سهم اشتغال در بخش مسکن، حجم گسترده ساخت و ساز در سالهای اخیر بدلیل افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت ازیک سو و تمایل به سطوح زندگی مرفه تر و تخریب بافت سنتی قدیمی بخاطر افزایش سطح درآمد عمومی از سوی دیگر است. بگونه‌ای که در حال حاضرفعالیت در بخش مسکن از فعالیت‌های اقتصادی پرسود تلقی می‌شود. آشنایی با پاساژها و بازار های بندرآستارا

  بازار بزرگ ساحلی آستارا(بساط):


لیست بازارها،پاساژها و مجتمع های تجاری بازار بزرگ ساحلی[۵]

پوریا[۶]


فانوس دریا


جهانی


برادران مردانه آذربایجان سعید سیفی درویش امیرحسین پورزارع مدرن جهانگردی بخشپوری سعادتی نظرنیا فانوس شمال امیر حسین نژادی ساحلی رضا کاسپین میلاد زحمتکش تیراژه طاهری سالار شیروان فغانی سفیدگر

این بازار به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری گیلان به شمار می‌رود، که از سال 1368 پس از بازگشایی مجدد مرز ایران با کشور تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان با نام «بساط یا تخته بازار» رونق گرفت و مشهور شد.

پس از استقبال هموطنان با خرید متوالی از این بازار، طرحی سنتی توسط شهردار وقت با بام‌های سفالین که بومی منطقه است، طراحی و احداث شد.حال پس از گذشت 22 سال از احداث این مرکز تجاری کمتر کسی از هموطنان است که از آن بازدید و یا از غرفه‌های آن خرید نکرده باشد.

در این بازار می‌توان انواع البسه متناسب با فصول سال،لباس ورزشی،لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل بازی کودکان، لوازم خانگی و وسایل تزئینی منازل تولید داخل و خارج کشور را به وفور و با نازل ترین قیمت یافت کرد.

در بازار بزرگ ساحلی آستارا بالغ بر 1500 مغازه موجود می باشد که سهم بسزایی در اقتصاد این شهرایفا می کند.روبروی بازار بزرگ ساحلی از پل فارابی تا پارکینگ بازار بزرگ ساحلی،پاساژها،بازارها ومجتمع های تجاری متعددی قد علم کرده است.که با این وجود می توان تعداد مغازه های بازار بزرگ ساحلی آستارا را به انضمام 28 پاساژ،بازار و مجتمع تجاری مذکور به چیزی در حدود 2500 مغازه تخمین زد.

  مجموعه بازارهای نور

در شهرستان آستارا بازارهای متعددی وجود دارد که پس از بازار بزرگ ساحلی، مجموعه بازارهای نور از آن جمله‌اند. این بازار که در مرکز شهر آستارا واقع شده است بیش از پنجاه سال قدمت دارد و پاساژها و بازارهای مدرن متعددی در آن احداث شده است. اکثر کالاهای ارائه شده در این مرکز از تولیدات کشورهای مختلف از قبیل، ترکیه، چین، اکراین، آلمان، آذربایجان، تایلند، مالزی، هند و دیگر کشورها می‌باشند. از سایر پاساژها و مجتمع های مجموعه بازارهای نور می توان به پاساژ بزرگ رضا،بازار بزرگ عمیدی،پاساژ وصلی، مرکز خرید ایده آل،بازار روس را نام برد.

  پاساژ ولیعصر

پاساژ ولیعصر اواخر دهه 70 شمسی در خیابان شهید نادر حاجی عباسی(مرکزشهر) احداث شد.بنای اولیه در دو طبقه ساخته شد ولی بعد ها طبقه سوم نیز به پاساژ ولیعصر اضافه گردید.وضعیت مغازه ها و نمای داخلی پاساژ در حد مطلوبی ساخته شده است.

هم اکنون در پاساژ ولیعصر بالغ بر 60 مغازه در زمینه البسه ورزشی،مجلسی،زنانه،شال و روسری،لوازم آرایشی و بهداشتی ،بچه گانه،کیف وکفش،مانتو،بدلیجات و ...مشغول به فعالیت می باشند که اجناس این پاساژ به طور گسترده از کشورهای ترکیه،اندونزی،ویتنام،درجه یک چین وارد می گردد. از عمده مشکلات این پاساژ می توان به نمای بیرونی آن اشاره کرد که پس از طی بیش از یک دهه از تاسیس آن به حالت آجر و بدون نمای خاصی رها شده است.

  پاساژ سیدان

پاساژ سیدان روبروی بانک توصعه صادرات ایران شعبه آستارا پس از راه اندازی پاساژ ولیعصر افتتاح شد،پاساژ سیدان تقریبا در دو و نیم طبقه طراحی و ساخته شده است که از لحاظ قوانین در نوع خود منحصر به فرد می باشد، زیرا مغازه ها در طول روز نباید به هیچ وجه بسته شوند و ساعت ورود و خروج مغازه داران در یک بازه مشخص شده از سوی مدیریت پاساژ می باشد.

پاساژ سیدان نیز در زمینه های گوناگونی از قبیل لباس مردانه،زنانه،مجلسی،مانتو،بچه گانه،کیف وکفش و... مشغول به فعالیت می باشد.که اکثر اجناس مغازه داران به مانند پاساژ ولیعصر درجه یک بوده از کشورهای معتبر در زمینه البسه نظیر ترکیه و جین خریداری می گردد.

  پاساژ ایده آل

پاساژ ایده آل در خیابان شهیدنادرحاجی عباسی مجاورت پاساژ ولیعصر،پس از راه اندازی پاساژ ولیعصر وسیدان احداث شد.فاز اول پاساژ ولیعصر در 4 طبقه با امکاناتی نظیر آسانسور و پله برقی به همراه یک پاساژ در زیرزمین به مغازه داران تحویل داده شد،یکی از مجموعه پاساژهای ایده آل بعدی که ساخته شد در مجموعه بازارهای نور در طبقات دو،سه،چهار قرار داشت که هیچگاه رونق پاساز ایده آل را به خود ندید.

مجموعه های دیگری که توسط سرمایه گذار پاساژ های ایده آل طراحی و ساخته شد پاساژ بزرگی جنب فلکه بانک ملی بود که پس از اتمام نصف ملک به صاحب پاساژ ولیعصر فروخته شد. گمرک بندرآستارا قسمت اداری اداره کل گمرک بندرآستارا

تاریخ تاسیس گمرک درآستارا، به صورت دقیق در دست نیست. ولی مطابق شواهد تاریخی در سال ۱۲۰۵ هـ. ش وقتی عباس میرزا می‌خواست برای قشون هزینه کند از فتحعلی شاه درخواست کمک مالی می‌کند، شاه در جواب می‌گوید از پول عوارض گمرکی آستارا فراهم کنید. و. ژان اوین در کتاب «ایران امروز» به توصیف آستارا پرداخته و می‌نویسد «آستارا بندری است در جوار اردبیل. این شهر گمرکی دارد که از سوی متصدیان بلژیکی اداره می‌شودامروزه گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرز نشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، کارتینگ بین المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاز، امور مسافری، مرجوعی و امانت‌های پستی و قضایی به فعالیت مشغول می‌باشد. این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی را در میان مرزهای زمینی شمال کشور با اختصاص بیش از ۴۵ درصد از کل صادرات چمدانی کشور به دست آورده‌است ودر حال حاضر اداره کل گمرک آستارا به عنوان بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور علاوه بر ارائه خدمات مختلف گمرکی، در زمینه امور مسافری نیز فعالیت می‌نماید. بیشترین حجم صادرات استان نیز از این گمرک به آذربایجان، روسیه و دیگر کشورها صادر می‌گردد. عمده ترین کالاهای وارداتی این گمرک، آهن آلات، انواع چوب و تخته، انواع محصولات مصرفی و البسه و لوازم خانگی کشورهای ترکیه- آذربایجان و چین همچنین عمده کالاهای صادراتی شامل مواد غذایی، محصولات کشاورزی، انواع ماشین، مواد معدنی، مصالح ساختمانی و برخی کالاهای صنعتی و... می‌باشد. اداره کل گمرک بندرآستارااز لحاظ صادرات رتبه نخست را در شمال کشور برعهده دارد. وازنظر تردد در کل کشور رتبه سوم رابه خوداختصاص داده‌است. جالب این که قدمت ساختمان اصلی گمرک آستارا به حدود ۱۰۰ سال قبل برمی گردد. ساختمانهای قدیمی گمرک این بناهای قدیمی که شامل مهمانسرا و ساختمان اداری می‌باشد، هم اکنون استوار و مورد استفاده می‌باشند.

به دلیل وجود گمرک در آستارا و بر اساس اطلاعات موجود در موزه ملی ایران، نخستین اتومبیل از مرز زمینی آستارا در دوره مظفرالدین شاه وارد ایران شد. بر اثر وجود این گمرک و بنا بر گزارش اداره کل گمرک آستارا بیش از یک میلیون نفر از اتباع کشورهای مختلف همه ساله از این گمرک تردد می‌کنند.

اهم فعالیت گمرک بندرآستارا از بدو تاسیس تاکنون

  قدمت اداره کل گمرک بندرآستارا در حدود دو قرن
  ورود نخستین خودرو به کشور ازطریق مرز زمینی آستارا در دوره مظفرالدین شاه
  رتبه اول تجارت چمدانی کشور(۴۵٪از کل صادرات چمدانی ایران)
  رتبه اول صادرات درشمال کشور به روسیه و جمهوری اذربایجان و گرجستان و ترکیه...
  رتبه سوم پرترددترین مرز زمینی کشور
  امن ترین مرز زمینی ایران طی چندین سال اخیر

شهرداری (بلدیه) بندرآستارا شهرداری بندرآستارا

پیشینه نخستین نهادهای رسمی برای اداره امور شهر بر می‌گردد به چند دهه قبل از انقلاب مشروطیت و به دوران حکومت سلسله قاجار در سال ۱۲۸۶ شمسی که قبلا شهرداری را به عنوان بلدیه می‌شناختند و به تصویب مجلس شورای ملی رسید و اولین بلدیه بر اساس قانون بلدیه در شهر تهران تاسیس گردید و تا سال ۱۳۰۰ شمسی فقط در ۹ شهر به نام‌های کرمان - تبریز - همدان - دزفول - مراغه - مشهد - ماکو و آستارا بلدیه تشکیل شد و از آغاز سلطنت رضا شاه تا سال ۱۳۰۹ شمسی حدود ۵۲ شهرداری در سراسر کشور تاسیس گردید.

تاریخچه فعالیت‌های شهرداری و شهرداری آستارا به سه قسمت کلی می‌توان تقسیم نمود:


  شهرداری آستارا برای اولین بار در سال ۱۲۸۷ شمسی از سوی عده‌ای از فرهیختگان و بزرگان شهر با هدف حمایت از اهالی آستارا و ایجاد امکانات رفاهی و خدمات نوین به سبک شهرهای مدرن دنیا تحت نظر حکومت وقت به شکل انجمنی به نام انجمن ولایتی – فرهنگی و بلدی ایجاد شد.
  دومین دوره فعالیت شهرداری در آستارا از سال ۱۳۰۱ شمسی با تصویب قانون بلدیه در مجلس ملی شروع شد. از مهم ترین اتفاقات این دوره می‌توان احداث اولین خیابان‌های آستارا به سبک امروزی و ایجاد پارک و خرید دستگاه موتور برق و ایجاد تاسیسات مربوط به تامین و اداره شهر اشاره نمود.
  سال ۱۳۱۱ شمسی آغاز سومین دوره شهرداری آستارا به حساب می‌آید که توسط دولت و انجمن بلدیه اداره می‌شد که مهم ترین وقایع این دوره شهرداری پایه گذاری اولین سری از قوانین و مقررات شهری و رونق چشمگیر فعالیت‌های شهرداری را می‌توان نام برد. همچنین در این دوره و به سال ۱۳۲۹ اولین انجمن شهر آستارا به صورت مستقل تشکیل و شهرداری از بخش داری مجزا شد و واولین شهردار رسمی آستارا به نام جلیل حسینی انتخاب گردید.

از وقایع ناگوار این دوره از شهرداری، می‌توان به از بین رفتن تجهیزات و امکانات شهری در کودتای شهریور ۱۳۲۰ اشاره نمود. راه آهن قزوین - بندرآستارا

تکمیل طرح راه‌اندازی راه آهن قزوین، رشت، بندر انزلی وبندرآستارا می‌تواند کمک شایانی در رشد اقتصادی ایران و به طبع استان گیلان و بندرآستارا باشد. تکمیل این طرح می‌تواند تاثیر به سزایی در رشد صنعت حمل و نقل در ایران داشته باشد. موقعیت استراتژیک بندر آستارا در در دریای خزر و هزینه کمتر حمل و نقل بار به جمهوری آذربایجان از طریق راه آهن و کشتی موجب افزایش اهمیت اتمام هر چه سریعتر این طرح می‌گردد. خط‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا به عنوان یکی از قطعات کریدور شمال به جنوب برای منطقه اهمیت دارد. در صورت تکمیل این کریدور بسیاری از کشورها ترجیح می‌دهند به دلیل کوتاه بودن طول مسیر و ارزان شدن هزینه‌های حمل و نقل، جابه‌جایی کالای ترانزیتی خود را از طریق این کریدور و کشور ایران انجام دهند که این امر موجب افزایش درآمد کشور از محل ترانزیت خواهد شد. سینما

در سال ۱۳۷۶ شمسی و پس از آتش سوزی در یکی از قدیمی ترین و بزرگترین سینماهای گیلان در آستارا سینما قیام، سینما آستارای سابق، که ابتدا با نام سالن اپرا در سال ۱۳۲۰ شمسی در میدان اصلی و مرکزی شهر احداث شده بود.

حال در آستارا یک سینما به نام سینما دریا، چهار سالن تئاتر کانون امام خمینی، دانشگاه آزاد، کانون پرورش فکری کودکان و سالن باغ ملی «تئاتر شهر» و سه سالن اجتماعات مجهز در هتل بین المللی اسپیناس، اداره تبلیغات اسلامی به نام «شهدای گمنام» و سالن سپاه آستارا، یک گالری هنری مدرن «گالری هنری معراج» موجود می‌باشد، که با احداث سالن بزرگ ۷۵۰ نفری سینما و تئاتر اداره ارشاد شمار اماکن فرهنگی شهرستان افزایش می‌یابد. لازم به توضیح است آستارا در زمینه سینما دارای یک سینما چهاربعدی درحاشیه سواحل دریا ویک سینما پنج بعدی در ورودی شهر می‌باشد. کتابخانه عمومی شماره یک بندرآستارا به عنوان نخستین کتابخانه ایران

اولین کتابخانه کشور ۳ سال پیش از تاسیس کتابخانه ملی در پایتخت در شهر آستارا تاسیس شده‌است.

طبق آمار ۱۳۸۲ در استان گیلان ۵۵ کتابخانه عمومی دولتی نیز وجود دارد که در مجموع حدود ۲۱۳٬۴۹۸ جلد کتاب، به غیر از نشریه‌های ادواری، دارند. تعداد اعضای آنها طبق آمار ۷۲۸٬۵۴ نفر است. قدیمی‌ترین این کتابخانه‌ها کتابخانه عمومی شماره ۱ شهر آستاراست که در ۱۳۰۲ توسط گروهی از مردم این شهر تأسیس شد و در ۱۳۴۵ به مالکیت وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد. هم‌اکنون این کتابخانه بیش از ۱۵۰۰۰ جلد کتاب دارد. شیلات بندرآستارا صید ماهی در آستارا

قبل از سال ۱۲۵۱ هـ. ش صید از لنکران تا بندرانزلی در اجارهٔ میر ابراهیم خان تالشی بود تا اینکه میرمحمد خان آستارایی، صید گاهی در کولیور انزلی ایجاد نمود و ادارهٔ آن را بر عهدهٔ پسرش میر محمد باقر گذاشت. نام برده در انزلی به جوانمردی شهرت داشت. بعد از سال ۱۲۵۱ هـ. ش امتیاز دریای خزر از طرف دولت ایران به یکی از اتباع روس واگذار گردید. در آن موقع آستارا ناحیه یک شیلات و بزرگترین بازار فروش انواع ماهی بود که به آستارا خان صادر می‌شد. در سال ۱۳۲۰ه. ش این امتیاز به انزلی واگذار، تا در بهمن ۱۳۳۱ هـ. ش دورهٔ زمامداری دکتر مصدق، شیلات، ملی اعلام شد و پس از احداث مراکز صیدآستارا دوباره رونق از دست رفته را به دست آورد. اهمیت فعالیت‌های شیلاتی صرف نظر از تامین مواد پروتئینی اهالی و استان و ایجاد اشتغال از جهات دیگری از جمله صادرات و ارزآوری و به عنوان عاملی در جهت توسعه عمران مناطق ساحلی و روستایی شهرستان حائز اهمیت است. در بخش شیلات در سال ۱۳۶۰، ۲۲۰ صیاد دامگستر بومی به سمت مشاغلی پایدار در این زمینه مانند صید صنعتی کیلکا و پره هدایت شدند. در راستای توسعه این بخش با شناسایی ۱۷ مزرعه پرورش ماهیان سردابی تا کنون ۸ مزرعه پروانه دریافت کرده‌اند که سالانه در حدود ۷۰ تن ماهی تولید می‌کنند. در ۹ مرکز آب بندان به مساحت ۵۰ هکتار نیز حدود ۶۰ تن انواع ماهی‌های گرم آبی تولید می‌شود. در بخش ماهیان خاویاری نیز سه مرکز فعال در آستارا سالانه حدود ۲۰۰ تن گوشت و ۱۰ تن خاویار خالص تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند. بخش آبزی پروری ادارهٔ شیلات آستارا نیز پس از چند دهه تعطیلی در نیمه دوم سال ۱۳۸۶ شروع به کار کرده‌است. کشاورزی ودامداری بندرآستارا

این شهرستان با توجه به شرایط ویژه اقلیمی از مناطق مستعد کشاورزی بشمار می‌آید و یکی از فعالیتهای مهم مردم این شهرستان می‌باشد. از محصولات مهم کشاورزی آن می‌توان برنج، گندم، جو، ذرت، محصولات جالیزی و سبزیها را نام برد.. سطح زیر کشت این شهرستان۴۲۹۵۸ هکتار که برنج، سبزی و صیفی، مرکبات و میوه‌های دانه دار برداشت می‌شود. کاشت برنج در ۳۲۰۰ هکتار زمین و شالیکوبی در ۱۰ کارخانه برنجکوبی تولید به ۱۵۱۰۷ تن محصول در سال منجر می‌شود همچنین از ۳۰۰ هکتار زمین زیر کشت توتون هر ساله ۲۱۰ تن برگ سبز به دست می‌آید. گندم نیز در ۱۱۰۰ هکتار کشت می‌شود و ۲۹/۳۸۵ تن در سال محصول می‌دهد.

شهرستان آستارا بدلیل شرایط مناسب آب و هوایی برای کشت نباتات علوفه‌ای و برخورداری از مراتع برای دامپروری نیزمستعد است. دراین شهرستان گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیرو تخم مرغ و عسل تولید می‌گرددو انواع مختلف ماهی پرورش وصید وخاویار تولید می‌گردد.

از دیگر فعالیتهای اقتصادی شهرستان زنبورداری است که از رونق زیادی برخوردار است و زنبورداران در دامنه‌های سرسبز و خوش آب وهوای حیران و لوندویل هر ساله ۹۶۵۱۵۰ کیلو گرم عسل تولید می‌کنند که از لحاظ تعداد کندو در استان گیلان، بعد از تالش قرار دارد. وجود دریای خزر علاوه بر اینکه صید ماهی را رواج داده‌است موجب ایجاد کارخانجات صدف کوبی گردیده که در آنها از صدف‌های اطراف ساحل، خوراک طیور تهیه می‌کنند شهرستان آستارا از مراکز مهم کشاورزی در استان گیلان به شمار می‌رود که همه ساله بخش وسیعی از تولیداتی چون؛ برنج، کیوی، ازگیل، خرمالو، ذرت و گندم، علاوه بر عرضه در بازار مصرف داخلی به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می‌گردد.

نخستین باغ کیوی گیلان در شهرستان آستارا با ۲۲ سال قدمت در فضایی به مساحت دو هکتار معروف به 'باغ کیوی ماهوتی دایر شده‌است.

مرکز تحقیقاتی به منظور مطالعات کارشناسی ایجاد باغات کیوی در شمال و همه مناطق مستعد کشور در کنار قدیمی ترین باغ کیوی استان گیلان دایر می‌شود بندرچندمنظوره تجاری وصنعتی آستارا یدک کش اسکله بندرآستارا عملیات لایروبی اسکله بندرآستارا

بندر چند منظوره آستارا با قابلیت و توانمندی بالای این شهرستان، در بخش تجارت و بازرگانی توسعه گیلان را شتاب خواهد بخشید. بندر چند منظوره آستارا نخستین مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌ها است و با توجه به اینکه بندر آستارا، بندری است که راه‌آهن سراسری به آن وصل شده و در آینده نزدیک راه‌آهن ساری به رشت و آستارا احداث می‌شود، از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌است.

این شهر زیبای مرزی با ایجاد بندر چند منظوره، منطقه ویژه اقتصادی و اتصال راه‌آهن به خارج از کشور نقش اساسی در رونق اقتصادی گیلان خواهد داشت.

آستارا که محل تلاقی دو قاره و کریدورهای مختلف حمل و نقل است باید توجه لازم شود و از جمله آنها منطقه ویژه اقتصادی، توسعه بندر چند منظوره و امتداد راه‌آهن سراسری است.

بندر تجاری و دریایی آستارا احیا کننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزر خواهد بود. با بهره گیری از این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل کالا به مقاصد خارجی در میان بنادر شمال کشور حدود ۱۶۰ کیلومتر در خشکی و ۱۵۰ کیلومتر در مسافتهای دریایی کاهش می‌یابد که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور خواهد داشت. بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور از اهمیتی ویژه برخوردار است چرا که راه اندازی این بندر موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی می‌شود.

صادرات، واردات و ترانزیت غلات را یکی از اهداف احداث این بندر می‌باشد و ذخیره موقت غلات با توجه به ساخت یک سیلوی ۵۰ هزار تنی در بندر چند منظوره آستارا از جمله ویژگی‌های کاربردی این بندرگاه مهم محسوب می‌شود که برای این امر اقدامات عملی آغاز شده‌است.

مجموع سرمایه گذاری انجام شده برای فاز نخست این بندر را ۳۰۰ میلیارد ریال می‌باشد. با توجه به ساخت موج شکن‌ها و سایر زیرساختهای بندری، فازهای بعدی با سرعت تکمیل شده و به بهره برداری می‌رسد. بندر چندمنظوره آستارا در مجموع با احتساب اراضی خشکی و دریایی در ۵۵ هکتار طراحی شده و در طرح جامع این بندر، امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری تمامی کشتی‌های تردد کننده دریای خزر پیش بینی شده‌است.

شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه که در حوزه مدیریت خدمات دریایی و بندری فعالیت می‌کند، در اواخر سال ۸۷ توانست برنده مزایده احداث و عهده داری ۴۰ ساله بندر چندمنظوره آستارا شود و از این تاریخ عملیات ساخت این بندر آغاز شد.

این بندر با بندر انزلی ۱۵۰ کیلومتر و با بندر باکو جمهوری آذربایجان ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

بندر تجاری آستارا که به منظور حمل و بارگیری کالا و فرآورده‌های نفتی و مسافری در دست ساخت است، با ظرفیت اسمی ۵ / ۳ میلیون تن بارگیری و تخلیه سالانه احداث می‌شود.

دو میلیون تن از محموله‌های تخلیه و بارگیری شده در این بندر شامل مواد سوختی و ۵ / ۱ میلیون تن دیگر نیز شامل فعالیتهای عمومی بندری خواهد بود. طبق آخرین بازدید وزیر راه وشهرسازی در اردیبیهشت ۱۳۹۱ وپیش بینی‌های انجام شده فاز اول این بندر با افتتاح در هفته دولت شروع به کار آن آغاز خواهد شد. هتل‌های بندرآستارا هتل بین المللی اسپیناس مهمانسرای جهانگردی آستارا

در شهر آستارا هتل‌های متعددی مشغول به فعالیت هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از: ردیف نام هتل آدرس هتل شماره رزرو هتل ۱ هتل بین المللی اسپیناس جنب پلیس راه آستارا - رشت ۰۱۸۲۵۲۵۲۷۰۰-۵ ۲ مهمانسرای جهانگردی آستارا خیابان حکیم نظامی شرقی-جنب اداره برق ۰۱۸۲۵۲۲۲۱۳۴-۵ ۳ هتل بلال جنب پارک معلم ۰۱۸۲۵۲۲۲۹۵۹ ۴ هتل وصلی انتهای خیابان حکیم نظامی شرقی ۰۱۸۲۵۲۱۵۸۰۶ ۵ هتل خلیج فارس ساحل شریعتی شرقی ۰۱۸۲۵۲۱۵۳۰۴ ۶ هتل ابوالفضل خیابان پاسداران-کوی فرهنگیان- روبروی اسکله - جنب مسجد فاطمه زهرا ۲۰- ۰۱۸۲۵۲۶۶۰۱۹ ۷ هتل نژلا روبروی بازارچه ساحلی -جنب پارکینگ ۰۱۸۲۵۲۶۹۰۳۲ ۸ هتل باران بلوار معاد ۰۹۱۲۶۸۳۵۵۲۱ ۹ هتل ایساتیس فاز۲ شهرک عباس آباد، نبش گلستان ۱۹ ۰۱۸۲۵۲۵۴۰۰۱-۲ ۱۰ هتل دریا بازارچه ساحلی_روبروی پارکینگ ۰۱۸۲۵۲۶۱۹۰۷ ۱۱ هتل سیدان جنب پارک معلم ۰۱۸۲۵۲۲۲۹۵۹ ۱۲ هتل جهانگردی روبروی بازار ساحلی ۰۱۸۲۵۲۶۵۶۰۲ ۱۳ هتل کاج روبروی بازار ساحلی ۰۱۸۲۵۲۶۵۶۰۲ نشریات فعال در آستارا

هفته نامه پیام آستارا:مدیر فرامرز دریابیان هفته نامه تارک خزر مدیر: رسول علی نژاد دو هفته نامه آوای آستارا: مدیر حسین محبوب مقدم دو هفته نامه خط آخر: مهندس رنجکش ماهنانه طریقت: استادمحمد صادق برنچ جی ماهنامه کشکول: مدیر پروین ساسانیان www.eadnews.comخبر گزاری حقوق بشر و محیط زیست جهانی مدیر مسول: اسماعیل اسدی دارستانی.. روزنامه مجازی ایران زمین (آستارا نیوز)www.astaranews.com بالاترین نرخ باسوادی در ایران

در آستارا از دیرباز، مکتب خانه‌هایی در سطح شهر و روستا وجود داشته‌است. در آغاز جنبش مشروطه در این شهر، چند مکت خانه معروف دایر بوداین مکتب خانه‌ها اغلب در مساجد و یا خانه‌های شخصی تشکیل و توسط معلمین روحانی اداره می‌شدند. به طوری که آقای میرزامحمد آخوندزاده در کتاب خاطرات خود نوشته‌است، در آستارا قبل از سال ۱۲۸۷ یعنی تاسیس مدارس جدید(دبیرستان حکیم نظامی ومدرسه سنایی سیبلی)، مکتب خانه‌های آبرومندی وجود داشته‌است. همانطور که آقایان عبدالحسین انصاری و سید محمد علی جمال زاده در خاطرات خود نوشته‌اند[کدام کتاب؟]:مدارس ملی جدیدی که در تهران بعد از مشروطیت دایر شده بود، با مکتب خانه‌ها چندان تفاوتی نداشته‌اند فقط کمی تمیزتر و آبرومندتر بودند. مدرسه ملی آستارا هم مانند مدارس ملی اولیهٔ تهران همانند مکتبخانه‌ها بوده‌است. از جمله مکتب خانه‌های پسرانه آستارا در آن زمان مکتب خانه ملا رحیم طایر (ضیاء) در ساختمان دو مرتبه وهاب زاده‌ها و مکتب خانه ملا محمود (نیای محمودیان) در خیابان حکیم نظامی در خانه شخصی او و مکتب خانه میزا جعفرقلی نعمت اللهی در مسجد آبروان (حسینیه میرزا) وابسته به مسجد آبروان که بعدها مسجد مستقلی شد فعال بودند. علاوه بر مکت خانه‌های پسرانه، چند مکتب خانه مخصوص دختران هم در این شهر دایر بود که مدیره آن جا را ملا باجی می‌نامیدند. اغلب این مکت خانه‌ها در کلاس‌های اول بطور مختلط (پسر و دختر) تشکیل می‌شد. از جمله مکتب خانه ملا باجی مش خجه (مشهدی خدیجه) که در کوچه مجتهدی مکتب خانه داشت و آقای جلیل بزرگمهر فرزند شیخ عبدالحمید مجتهدی (مجتهد آن زمان آستارا) در کتاب خاطرات خود می‌نویسد:پدرم قبل از هفت سالگی مرا به مکتب خانه مش جخه که در همسایگی ما بود سپرد. مکتب خانه دیگر مکتب خانه خانم سیده بیگم (مادر بزرگ آقای میر ایوب سیدی مقدم و مرحوم یعقوب بصیر)در کوچه عباسیه دایر بود. مدیر و معلم مکتب خانه دیگر مرحومه فاطمه شاهین معروف به ملا نقل بود. این بانوی باسواد که در مدارس باکو تحصیل کرده بود، در آن موقع برای بانوان خانواده‌های اعیان و ثروتمندان مانند یک روحانی، درخانه‌ها روضه می‌خواند و از روی کتاب مسائل شرعی می‌گفت. از این جهت او را ملا نقل می‌نامیدند چون که در واقع یک ملای مخصوص بانوان بود.

به دلیل مسافرت بازرگانان، تجار و ساکنین این شهر به نقاط مختلف روسیه و دیگر ممالک اروپایی، فرهنگ و تمدن جدید اروپا سریعتر به این شهرستان نفوذ کرده و تقریباً همزمان با تاسیس دارالفنون تهران، در آستارا نیز مدرسهٔ صادقیه- با نام اولیه مبارکه- احداث گردید.

در دوره قاجاریه به همت وتلاش اهالی با فرهنگ آستارا نخستین مدرسه به سبک نوین به نام مدرسه حکیم نظامی درسال۱۲۸۷ه. ش بنا نهاده شد که به همراه مدرسه سنایی سیبلی درسال ۱۳۸۷ جشن یکصدسالگی خود رابرگزار کردند.

همچنین در سال ۱۳۰۰، نخستین مدرسهٔ دخترانه به نام «تربیت بنات» و همچنین قرائت خانه در این شهر تأسیس شد که با کمی وقفه در سال ۱۳۰۸، نخستین گروه دانش آموختگان دختر، گواهی نامهٔ ۶ ساله ابتدایی را اخذ کردندایجاد این مراکز سبب رشد و ارتقا فرهنگ منطقه شده‌است. از افراد معروفی که در مدارس آستارا تدریس می‌کرده‌است، شاعر معاصر نیما یوشیج است.

ازجمله دیگر مدارس قدیمی آستارا می‌توان به مدرسه ابتدایی شهیدمدنی(داریوش سابق) اشاره کرد که در سال ۱۳۱۹ه. ش کار آموزش وپرورش دانش آموزان را آغاز کرده‌است. شایان ذکر است قدمت بنای مدرسه به بیش از یکصدسال پیش بر می‌گردد که از مکان‌های نظامی استارا محسوب می‌شد.

اولین کتابخانه کشور نیز ۳ سال پیش از تاسیس کتابخانه ملی در پایتخت در شهر آستارا تاسیس شده‌است.

آستارا برای سالیان مدید و از سال‌های پیش از وقوع انقلاب اسلامی رکورددارِ میزان جمعیت باسواد در کشور است. مطابق آخرین آمار آستارا با داشتن بیش از ۹۸٫۸٪ باسواد نخستین شهر باسواد ایران است.

اکنون طبق آمار منتشر شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و برگزاری جشن ریشکنی بی سوادی در سال ۱۳۸۷ به ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

[۷] دانشگاه‌ها ومراکزآموزش عالی بندرآستارا نمایی از ورودی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا آموزشکده سما آستارا دانشگاه پیام نور آستارا

  دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا
  آموزشکده فنی وحرفه‌ای سما واحد آستارا
  دانشگاه پیام نور مرکز آستارا
  دانشگاه جامع علمی وکاربردی آستارا
  موسسه آموزش عالی شهریار آستارا
  حوزه علمیه برادران حضرت ولی عصرآستارا

شایان ذکر است نخستین مرکزآموزش عالی درآستارا، دانشگاه آزاد اسلامی است که تاسیس آن به سال تحصیلی ۱۳۶۶/۶۷ بر می‌گردد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا با دورشته کشاورزی ومعارف اسلامی وجذب ۲۵۸ دانشجو کار خود را آغاز کرده‌است. مراکز بهداشتی ودرمانی بندرآستارا

  بیمارستان دکترشریعتی(۱۳۰۸)
  بیمارستان شهیدبهشتی(۱۳۵۳)
  اورژانس وپلی کلینیک نخصصی بیمارستان شهید بهشتی
  درمانگاه تامین اجتماعی آستارا
  بیمارستان یکصدتختخوابه آستارا(درحال احداث)

طی سال‌های اخیر بیمارستان شریعتی تغییر نام داده واز زیر مجموعه‌های بیمارستان شهید بهشتی شده‌است. به طور کلی شهر از نظر خدمات درمانی، دارویی و واکسیناسیون در سطح مطلوبی به سر می‌برد، اما رویهٔ معمول آن است که اهالی شهر برای اکثر بیماریهای مهم به شهرهای اردبیل یا رشت مراجعه می‌کنند. مفاخر علمی بندرآستارا

  دکتر امین کیوان پدر شیلات ایران
  دکتر بهزاد بهزادی نویسنده مترجم و پژوهشگر زبان آذری
  سرهنگ جلیل بزرگمهر وی وکیل مدافع دکتر مصدق بود.
  اسماعیل اسدی دارستانی نویسنده و محقق و رزونامه نگار و فعال حقوق بشر و محیط زیست جهانی و بازنشسته ارتش
  دکتر محمدرضا نصیری عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه پیام نور.
  بهروز نعمت الهی محقق و نویسندهٔ کتاب تاریخ جامع آستارا و حکام نمین، دو دیوان شعر فارسی و آذری از وی به جا مانده‌است.
  حجت السلام دکتر رضا برنجکار عضو هیأت علمی دانشگاه تهران.
  شاپور مرحبا سه ۳ دوره نماینده شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی (دوره چهارم – پنجم و هفتم). نویسنده چندین کتاب در مورد عملکرد و دستاوردهای پس از انقلاب برای رشد و شکوفایی آستارا.
  اسماعیل آهنی سیاستمدار واز هنرمندان ایران، نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه گیلان (آستارا).
  مهندس یونس ابراهیمی پدر کیوی و مرکبات ایران. محقق و نویسنده کتاب و مقالات متعدد در امور کشاورزی در ایران.
  ابراهیم نبوی فعال سیاسی، نویسنده و هجونویس
  عزیز ناطقی نویسنده، دبیر ریاضیات و نویسنده چندین کتاب راهنمای آموزش ریاضیات.
  جمشید ملکی محقق و نویسنده تاریخ آستارا.
  دکتر شیرین بزرگمهر فرزند سرهنگ جلیل بزرگمهر، نویسنده و دکترای سینما تئاتر. از اساتید دانشگاههای هنر ایران.
  آرمان سیف اللهی آذر نمین خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و ترجمه چند کتاب از روسی به فارسی.
  اشرف حریری محقق و نویسنده کتاب تاریخ آموزش و پرورش آستارا در دو جلد.
  اسداله عبدالهیان نویسنده کتاب زیارت کعبه، آمال مسلمین و تفسیر آیات قرآنی در مثنوی
  دکتر حسن پوربابایی دکترای جنگلداری از دانشگاه تربیت مدرس و رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان
  منصور بنب مجيدي شاعر پر آوازه ملي تاكنون 6 كتاب شعر ايشان چاپ شده است معلم بازنشسته
  اكبر اكسير شاعرطنر پرداز معروف ملي معلم بازنشسته و تاكنون چندين كتاب ايشان چاپ شده است.
  داريوش ملك زاده نويسنده و رزونامه نگار و شاعر منتقد ملي و تاكنون چندين كتاب شعر ارز ايشان چاپ شده است.
  فرهاد دلق پوش يك دوره نماينده آستارا و از چهر هاي فرهنگي كشور
  دكتر صفر نعيمي جانباز و از چهر هاي ماندگار هشت سال دفاع مقدس معروف به سردار سازندگي آستارا نماينده دوره نهم مجلس

اقوام

  ترک‌های آذربایجانی
  تالشی‌ها
  گیلک‌ها
  خلج‌ها

نگارخانه تصاویر آستارا

  تالاب استیل
  تالاب استیل
  تالاب آق
  آبشار لاتون
  منطقه ییلاقی بهارستان
  گردنه حیران
  ساحل شریعتی
  ساحل شریعتی
  شالیزار برنج
  شالیزار برنج
  طبیعت آستارا (پاییز)
  طبیعت آستارا (بهار)
  بلوار خرمشهر
  نوار مرزی
  اداره بنادر و دریانوردی
  باغ کیوی
  نمایی از بازار ساحلی

منابع

  ↑ وب‌گاه آستارا. دربارهٔ آستارا.
  ↑ افشار سیستانی، ایرج، نام دریای پارس و دریای مازندران و بندرها و جزیره‌های ایرانی، تهران: کشتیرانی والفجر ۸، ۱۳۷۶ خ. ، ص۲۸۰.
  ↑ Encyclopædia Iranica | Articles
  ↑ سالنامهٔ آماری استان گیلان ۱۳۸۵
  ↑ Azerbaijani language, alphabets and pronunciation
  ↑ Ərəb əlifbasında Azərbaycan dilinin standart qaydaları
  ↑ تاریخ جامع آستارا و حکام نمین نوشتهٔ بهروز نعمت اللهی، ۱۳۸۰، ص۵۰۷

[نهفتن] ن • ب • و استان گیلان مرکز

  رشت


موقعیت استان گیلان در ایران.

شهررشت.

بندر انزلی.

لنگرود.

Ab Sefid.jpg شهرستان‌ها

  آستارا
  آستانه اشرفیه
  املش
  انزلی
  تالش
  رشت
  رضوانشهر
  رودبار زیتون
  رودسر
  سیاهکل
  شفت
  صومعه‌سرا
  فومن
  لاهیجان
  لنگرود
  ماسال

شهرها

  آستارا
  آستانه اشرفیه
  احمدسرگوراب
  اسالم
  اطاقور
  املش
  بازارجمعه
  بره‌سر
  بندر انزلی
  پره‌سر
  توتکابن
  جیرنده
  چابکسر
  چاف و چمخاله
  چوبر
  حویق
  خشکبیجار
  خمام
  دیلمان
  رانکوه
  رحیم‌آباد
  رستم‌آباد
  رشت
  رضوانشهر
  رودبار
  رودسر
  رودبنه
  سنگر
  سیاهکل
  شفت
  شلمان
  صومعه‌سرا
  فومن
  کلاچای
  کوچصفهان
  کومله
  کیاشهر
  گوراب زرمیخ
  لاهیجان
  لشت نشا
  لنگرود
  لوشان
  لوندویل
  لیسار
  ماسال
  ماسوله
  مرجغل
  منجیل
  واجارگاه
  هشتپر

جای‌های دیدنی

  آبشار لاتون
  آبشار لونک
  آبشارحویق
  اسپیدمزگت
  باغ محتشم
  بام سبز
  بقعه شیخ زاهد گیلانی
  پل انزلی
  پل غازیان
  تپه مارلیک
  خلشکوه
  خلوپشت
  روستای داماش
  شیطان‌کوه
  قلعه بندبن
  قلعه رودخان
  کاخ میان‌پشته
  گردنه حیران
  ماسوله
  مرداب انزلی
  مناره انزلی
  موج‌شکن انزلی
  موج‌شکن غازیان
  موزه رشت
  موزه میراث روستایی گیلان
  بام سبز
  جوکندان
  مریان
  گیسوم
  قروق
  پارک سیاهداران
  کیش دیبی

رده‌های صفحه:

  آستارا
  پراکنش آذربایجانی‌ها
  شهرهای استان گیلان


===مشاهير و نويسندگان و چهر هاي ماندگار آستارا/تالشان


آستارا شهرستاني با قابلیت ها و ظرفیت های بسیار زیاد است که در سالهای اخیر کمتر شاهد استفاده بهینه از منابع و ظرفیت های آن در راستای رشد شهرستان بوده ایم , شهرستان آستارا علیرغم داشتن موقعیت بسیار مناسب جوی , زراعی , موقعیت تجاری , موقعیت توریستی و … هنوز نتوانسته است جایگاه خود را از نظر اقتصادی در کشور و منطقه به دست بیاورد و همواره به عنوان یک شهر کوچک در استان گیلان به آن نگاه شده و این در حالی است که یکی از پر آمدترین شهرهای استان گیلان این شهرستان است. در سالهای اخیر کم کم مردم این شهر کلماتی مانند پیشرفت و رونق را به دست فراموشی سپرده اند و آمار مهاجرت از آستارا به شهرهای دیگر بسیار بالا رفته است.

قصد داریم تا در این مطلب با معرفی افراد بنام و مشهور این شهرستان که زحمات زیادی را در جهت پیشرفت کشور عزیزمان کشیده اند به خودمان یاد آور شویم که آستارا در گذشته چه فرزندان خلفی را تربیت نموده و همواره یکی از با سوادترین و پویا ترین شهرهای کشور بوده است.

پروفسورمصطفی عسگریان / متولد ۱۳۱۸ , ایشان دارای مدرک دکتری رشته مدیریت آموزشی جامعه شناسی آموزش و پرورش از دانشگاه سوربن فرانسه است.

وی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تربیت معلم تهران بوده همچنین مدیر گروه کمیته برنامه ریزی رشته مدیریت آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۷۳ تا کنون , مدیر گروه آموزشی بنیادهای آموزشی و پرورش در دانشگاه تربیت معلم بمدت ۱۲ سال , عضو هیئت تحریریه ۵ مجله. مصطفی عسگریان دارای ۱۲ جلد کتاب ، استاد راهنمای ۴۵۰ رساله دکتری و همچنین مولف بیش از ۴۰ مقاله و چندین جزوه درسی میباشد.

دکتر کیوان امین / متولد ۱۳۰۸ , پدر شیلات ایرن نامیده شد , منشأ خدمات پایه در امور نظامی، پزشکی و امور تحقیقاتی در عرصه علوم و صنایع غذایی که تربیت و پرورش شاگردان زیادی را به همراه داشته است.

پایه گذار و هدایتگر سکان شیلات جنوب ایران ، استاد محقق در دانشگاه تهران ، مؤسس دپارتمان ماهی شناسی و صنایع شیلاتی در دانشکده علوم تغذیه انستیتو خوار و بار و تغذیه ایران (در دانشگاه شهید بهشتی فعلی) ، مشاور عالی در موضوعات کلان شیلاتی و بنیانگذار و راهگشای رشته های شیلات کشور بالاخص در ایجاد نخستین رشته شیلات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرق گیلان در لاهیجان در سال ۱۳۶۸ و سکانداری رشته شیلات در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و اشاعه و پشتیبانی آن در اقصی نقاط کشور.

[بهزاد بهزادی]

مرحوم دکتر بهزاد بهزادی / متولد ۱۳۰۶ و وفات ۱۳۸۶ , محقق و نویسنده مترجم و پژوهشگر زبان آذری , ترجمهٔ فارسی دده , قورقوت ، حماسهٔ بزرگ آذربایجان ، تألیف فرهنگ آذری به فارسی و لغتنامهٔ تشریحی زبان آذربایجانی (در سه مجلد) از آثار او هستند.

وی فعالیت روزنامه نگاری را در دههٔ ۳۰ آغاز کرد. بهزادی که به دلیل نارسایی خونی برای معالجه به آمریکا سفر کرده بود ، هشتم اسفند ماه در این کشور درگذشت و همانجا به خاک سپرده شد.

[جلیل بزرگمهر]

مرحوم سرهنگ جلیل بزرگمهر / متولد ۱۲۹۳ وفات ۱۳۸۷ , وی وکیل مدافع دکتر مصدق بود. بزرگمهر در طول خدمت بازنشستگی خود تا لحظه مرگ که بیش از نیم قرن بود به پژوهش مسائل تاریخی و نوشتن خاطرات خود از محکمه فرمایشی دکتر مصدق و تحلیلهایی از نهضت ملی شدن صنعت نفت دست زد که امروز جزو مستندترین مدارک تاریخی آن دوران است.

بعضی از آثار و کتابهایی که از بزرگمهر انتشار یافته است از این قرارند : تقریرات مصدق در زندان ، دکتر مصدق در محکمه نظامی ، دکتر مصدق در دادگاه تجدیدنظر نظامی ، دکتر مصدق و رسیدگی فرجامی در دیوان کشور ، خاطرات جلیل بزرگمهر از دکتر مصدق ، خاطرات سرهنگ جلیل بزرگمهر و ناگفته ها و کم گفته ها از دکتر مصدق و نهضت ملی ایران . خاطرات سرهنگ جلیل بزرگمهر است.

[محمد رضا نصیری]

دکتر محمدرضا نصیری / متولد ۱۳۲۴ , وی دارای مدرک دکتری تاریخ از دانشگاه استامبول ترکیه میباشد. نامبرده عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه پیام نور میباشد.دکتر نصیری اولین دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است.در ضمن وی رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه گیلان، معاون اداری مالی دانشگاه پیام نور، مدیر گروه تاریخ دانشگاه پیام نور، قائم مقام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و نیز مشاور علمی بنیاد ایران شناسی بوده است. وی همچنین مدیر مسئول نشریه انجمن، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همچنین سردبیر نشریه پیک نو، دانشگاه گیلان میباشد. فعالیتهای آموزشی: دکتر نصیری عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه پیام نور میباشد.ایشان در دانشگاههای گیلان، پیام نور و آزاد اسلامی رشت به تدریس تاریخ مبادرت داشته است. جوائز و نشانها: محمد رضا نصیری در سال ۱۳۸۳ به عنوان پژوهشگر برجسته دانشگاه پیام نور(نفر اول) برگزیده شده است.

چگونگی عرضه آثار : شرکت در سمینارها و کنفرانسهای داخل و خارج از کشور، ژاپن ، هند ، تاجیکستان و غیره – چاپ بیش از ۵۰ کتاب و مقاله در زمینه های تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران

[حسین فریور]

دکتر حسین فریور / متولد ۱۲۹۸ دکترای ادبیات

[بهروز نهمت اللهی]

مرحوم بهروز نعمت الهی / متولد ٬۱۳۱۵ شاعر، محقق و نویسندهٔ کتاب تاریخ جامع آستارا و حکام نمین، تاریخ جامع آستارا، دو دیوان شعر فارسی و آذری از وی به جا مانده است.

[آرمان سیف اللهی آذر نمین]

مرحوم آرمان سیف اللهی آذر نمین/ متولد ۱۳۴۶ وفات ۱۳۸۸ بر اثر سانحه دلخراش تصادف. خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و ترجمه چند کتاب از روسی به فارسی

[اشرف حریری]

اشرف حریری / متولد ۱۳۰۴ محقق و نویسنده کتاب تاریخ آموزش و پرورش آستارا در دو جلد

[اسد الله عبدالهیان]

اسداله عبدالهیان / متولد ۱۳۰۳ نویسنده کتاب زیارت کعبه ، آمال مسلمین و تفسیر آیات قرآنی در مثنوی

[جمشید ملکی]

جمشید ملکی / متولد ۱۳۱۶ – محقق و نویسنده تاریخ آستارا

[غفور شکوری]

غفور شکوری / متولد ۱۳۰۷، نویسنده

[سید میر فتاح پاک نژاد]

سید میر فتاح پاک نژاد / متولد ۱۳۲۲

[رضا برنجکار]

حجت السلام دکتر رضا برنجکار / متولد ۱۳۴۶ دکترای فلسفه – از اساتید دانشگاه تهران و صاحب چندین مقاله و کتاب
استاد اسماعیل اسدی دارستانی نویسنده و محقق (5 كتابش تاكنون چاپ شده است و 4 كتابش در حال چاپ ) اخرین كتابش بنام بررسی تاریخ حقوق بشر و محیط زیست 1390 چاپ شد و مورد استقبال سازمانهای بین المللی و جهانی قرار گرفت/ رزونامه نگار مستند ساز محیط زیست/ بازنشسته ارتش / فعال حقوق بشر /مدیر مسئول خبر گزاری حقوق بشر و محیط زیست جهانی/فعال سیاسی و تاثیر گذار در آستارا و گیلان و از چهر های ماندگار ملی و بین المللی
شاپور مرحبا سه ۳ دوره نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی (دوره چهارم – پنجم و هفتم). نویسنده چندین کتاب در مورد عملکرد و دستاوردهای پس از انقلاب برای رشد و شکوفایی آستارا.
عزیز ناطقی / متولد ۱۳۰۹، نویسنده، دبیر ریاضیات و نویسنده چندین کتاب راهنمای آموزش ریاضیات
دکتر اسمعیل آهنی / متولد ۱۳۳۵ – سیاستمدار و از هنرمندان سرشناس ایران
مقصود عبدالهی / متولد ۱۳۱۷ – نقاش و نویسنده
مهندس یونس ابراهیمی پدر کیوی و مرکبات ایران. محقق و نویسنده کتاب و مقالات متعدد در امور کشاورزی در ایران
دکتر شیرین بزرگمهر / متولد ۱۳۲۶ – فرزند سرهنگ جلیل بزرگمهر، نویسنده و دکترای سینما تئاتر. از اساتید دانشگاههای هنر ایران
ابراهیم نبوی/ متولد ۱۳۳۷ فعال سیاسی ، روزنامه نگار و طنزنویس

شاعران آستارا

[منصور بنی مجیدی]

مرحوم استاد منصور بنی مجیدی مبتکر سبک شعر و قصه

[اکبر اکسیر]

اکبر اکسیر مبتکر سبک فرانو

[اورنک ضیاء]

اورنگ ضیا

[صفا شفیقی]

صفا شفیقی

[احسان شفیقی]

دکتر احسان شفیقی

[هوشنگ مجرب]

هوشنگ مجرب

[آرش نصرت اللهی]

آرش نصرت الهی
مرحوم میرزا محمد رحیم طایر آستارایی(ضیاء)
مرحوم غفور خیامی
مرحوم یوسف کلانتری
مرحوم صمد جامی
سیمین شکور نقاش
رستم شهرامپور
ذبیح اله سماپور دارای اشعار فارسی، ترکی و تالشی

هنرمندان آستارا

مرحوم علی ابراهیمی / متولد …. وفات …. کمدین و از پیشگامان هنر نمایش در گیلان
مرحوم جمشید بشرویه / متولد ۱۳۱۷ وفات ۱۳۸۱ از اساتید ممتاز خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران – دارای تخصص در خط نسخ
مرحوم فرهاد احدی مقدم / متولد ۱۳۳۰ وفات….- نوازنده تار آذری و گارمون و آهنگساز- رهبر و بنیانگذار گروه موسیقی در آستارا
مرحوم سروش خلیلی / متولد ۱۳۱۵. وفات ۱۳۸۶. بازیگر تئاتر و سینما
مرحوم احمد گوهری / متولد …. وفات …. بازیگر تئاتر و سینما
مرحوم میزرا جبار بشرویه / متولد ۱۲۷۵ وفات ۱۳۳۶ بنیانگذار خوشنویسی در آستارا و از نخستین آموزگاران هنر در دبیرستان تاریخی حکیم نظامی آستارا

[کریم صمدزاده آستارایی]

حاج کریم صمدزاده آستارایی / متولد ۱۳۲۷ -از اساتید فوق ممتاز خوشنویسی انجمن خوشنویسیان ایران و گیلان ودارای تخصص در خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق

[بهنام سیف اللهی]

بهنام سیف اللهی/ متولد ۱۳۱۶ – پیکر تراش، معمار و طراح دکوراسیون موزه ها

[هوشنگ نوروزی]

هوشنگ نوروزی / متولد ۱۳۱۹ – خوشنویس

[رسول آهنی]

رسول آهنی / متولد ۱۳۲۷- شاعر، نقاش و فعال سیاسی با گرایشات اسلامی در دوران حکومت پهلوی

[ناصر وثوقی]

دکتر ناصر وثوقی / متولد ۱۳۲۰ – پیکرتراش، نقاش

[خسرو فیروزی]

کیخسرو فیروزی / متولد ۱۳۲۱ – نقاش
فرزین حریری / متولد ۱۳۴۸ – خوشنویس، طراح، گرافیست

[فرشاد روحی]

فرشاد روحی / متولد ۱۳۵۳ – نقاش

[پرویز نوری زاد]

پرویز نوری زاد / متولد ۱۳۵۹ – عکاس حرفه ای
رامین پیری / متولد ۱۳۵۲ – خوشنویس، تذهیب، مینیاتور
طوفان هل عطائی …. – آهنگساز و خواننده
بهمن شریف زادهٔ ۱۳۳۸ – مجسمه ساز
جهانبخش محمدپور / متولد ۱۳۴۵ – معرق کار چوب
ترانه هاشم نیا / متولد ۱۳۴۵ – نقاش، تصویر ساز، کاریکاتوریست
جاوید علیوندی / متولد ۱۳۴۹ – طراح گرافیک و عضو انجمن طراحان گرافیک ایران
آرمین بشرویه / متولد ۱۳۶۱ – بازیگر تئاتر و سینما – فارغ التحصیل این رشته از دانشگاه سوره تهران
نیما رهایی شاهکوئی / متولد ۱۳۵۲ – بازیگر تئاتر و سینما
مهدی سیروس / متولد ۱۳۶۰ – نوازنده گارمون، دف و کمانچه ایرانی
سعید کرامت / متولد ۱۳۴۵ – نقاش، خطاط و طراح
مقصود عبداللهی / متولد ۱۳۱۷ – نقاش، نویسنده

در پایان از همه بزرگوارانی که اسامی آنها از قلم افتاده پوزش می طلبیم و امیدواریم از این قصور ما آزرده خاطر نشوند.


نوع مطلب : برچسب ها :

0 نظرات یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 دكتر اسماعیل اسدی دارستانی- امیر کبیر ایران- كانون حامیان امیر كبیر ایران پنجمین كتاب اسماعیل اسدی دارستانی بنام بررسی تاریخ حقوق بشر و محیط زیست مورد استقبال سازمان های بینالمللی قرار گرفته است

استاد اسماعیل اسدی دارستانی از چهرهای ماندگار کشور- فعال حقوق بشر و محیط زیست و مستند ساز حقوق بشر و محیط زیست جهانی و مدیر مسول خبر گزاری حقوق بشر و محیط زیست جهانی


استاد گرانقدر اسماعیل اسدی دارستانی بازنشسته ارتش . فعال حقوق بشر و محیط زیست و نظریه پرداز و.پنج کتاب ایشان تاکنون چاپ شده است و امسال کتاب بررسی حقوق بشر و محیط زیست ایشان به چاپ رسید. روزنامه نگار سردبیر خبر گزاری حقوق بشر و محیط زیست جهانی و عضو شورای اسلامی سیبلی وبلاگ نویس بین المللی . پنجمین كتاب اسماعیل اسدی دارستانی بنام بررسی تاریخ حقوق بشر و محیط زیست مورد استقبال سازمان های بینالمللی قرار گرفته است متولد 1353 آستارا متاهل و دارای یک فرزند نویسنده و محقق و روزنامه نگار ملی ،بازنشسته ارتش ،عضو خانواده شاهد انقلاب ،و.پنج کتاب ایشان تاکنون چاپ شده است و امسال کتاب بررسی حقوق بشر و محیط زیست ایشان به چاپ رسید قبلا کتابهای 1- خدمت و مدیریت نظامی وظیفه ارتش از دیدگاه اسلام 2-تا زنده ام بسیجی ام 3- داستانهای آسمانی 4- سر گذشت تالشان 5- بررسی تاریخ حقوق بشر و محیط زیست به چاپ رسیده است و نگارش و چتاپ نویسنده : 1- حکایتها و مثالها 2- مشاهیر و چهر های ماندگار ایران و جهان 3- نبرد من 4- تکرار تاریخ 5- بررسی محیط زیت و منابع طبیعی 6-حکومت ای ایران و چند رمان از جمله ه سرودهای بنام اسماعیل بابا که بعداز تمام و ویرایش به چاپ خواهد رسید. کتاب ›های چاپ شده استاد اسماعیل اسدی دارستانی منبع : خبر گزاری حقوق بشر و محیط زیست جهانی eadnews.com و آستارا نیوز روزنامه ایران زمین محتویات

   ۱ شاعران
   ۲ سیاسیون آستاراو تاثير گذاران بر انتخابات آستارا
   ۳ آستارا دیدنئن
   ۴ استارا عکسانو مفاخر

شاعران

   اکبر اکسیر
   بیژن کلکی
   منصور بنی مجیدی

اسماعیل اسدی دارستانی

   آرش نصرت الهی
   یوسف کلانتری
   اورنگ ضیا
   صفا شفیقی
   هوشنگ مجرب
   سیمین شکور نقاش
   مرحوم شهید جانباز اسدالله اسدی دارستانی از شعرا ی حماسی

شهرام پور ستم سیاسیون آستاراو تاثير گذاران بر انتخابات آستارا

   شاپور مرحبا
   توکل مولایی
   قهری
   دکتر صفر نعیمی
  • اسماعیل اسدی دارستانی
   مهندس علیرضا نعمتی
   فرهاد مسعود پی
   بهمن پريان
   اسي عشايري
   دکتر عسگر غنی
   دکتر حیادخت
   فرداد پور امن
   آرمین ساسانیان
   علی پویا
   علی احتشامی
   جلالت
   عزیز شاهد
   سروش وظیفه
   داريوش ملك زاده
   حسين محبوب مقدم
   فرهاد اهني
   مهدي آخوندزاده
   بهزاد دستيار
   بي‍ن خالقوردي پور
   جلیل کریم نژاد
   سهيل توكلي
*بهزاد دستیار
   نیما سیفی نژاد
   عظیم مهدی نژاد
   فرهاد دلق پوش
   میثم ضارب نیا
   قادر دلق پوش
   منصور طراري

آستارا دیدنئن پرونده:Ffkl.gif معلم پارک

   آبشار لاتون (بارزاو)
   آبگرم علی داشی
   کوته کومه آبگرم
   آسیو شوان (آسیاب آبی)
   امامزاده ابراهیم وقاسم
   آستاراباغ ملی
   پیر قطب الدین بوقعه
   سید محمد دوست بوقعه
   شیخ تاج الدین محمود خیوی بوقعه‌ی
   دوستاق خانه (خانه دیو یا زندان)
   صدف ساحل 17 هکتار سیبلی
   مظفری طرق
   شیندان قلعه
   تک آغاج قلعه
   حیران منطقه
   حیاط وحش لوندوی پارک
   کاکتوسان بهشت
   آستارا باغ پرندان
   استیل عباس آباد
   آستارا بازار

طولبه سیبلی ( قبرستان قدیمی سیبلی )

مجتمع ساحلی صدف سیبلی ( 17 هکتاری ) استارا عکسانو مفاخر

مفاخر علمی بندرآستارا

  دکتر امین کیوان پدر شیلات ایران
  دکتر بهزاد بهزادی نویسنده مترجم و پژوهشگر زبان آذری
  سرهنگ جلیل بزرگمهر وی وکیل مدافع دکتر مصدق بود.
  اسماعیل اسدی دارستانی نویسنده و محقق و رزونامه نگار و فعال حقوق بشر و محیط زیست جهانی و بازنشسته ارتش
  دکتر محمدرضا نصیری عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه پیام نور.
  بهروز نعمت الهی محقق و نویسندهٔ کتاب تاریخ جامع آستارا و حکام نمین، دو دیوان شعر فارسی و آذری از وی به جا مانده‌است.
  حجت السلام دکتر رضا برنجکار عضو هیأت علمی دانشگاه تهران.
  شاپور مرحبا سه ۳ دوره نماینده شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی (دوره چهارم – پنجم و هفتم). نویسنده چندین کتاب در مورد عملکرد و دستاوردهای پس از انقلاب برای رشد و شکوفایی آستارا.
  اسماعیل آهنی سیاستمدار واز هنرمندان ایران، نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه گیلان (آستارا).
  مهندس یونس ابراهیمی پدر کیوی و مرکبات ایران. محقق و نویسنده کتاب و مقالات متعدد در امور کشاورزی در ایران.
  ابراهیم نبوی فعال سیاسی، نویسنده و هجونویس
  عزیز ناطقی نویسنده، دبیر ریاضیات و نویسنده چندین کتاب راهنمای آموزش ریاضیات.
  جمشید ملکی محقق و نویسنده تاریخ آستارا.
  دکتر شیرین بزرگمهر فرزند سرهنگ جلیل بزرگمهر، نویسنده و دکترای سینما تئاتر. از اساتید دانشگاههای هنر ایران.
  آرمان سیف اللهی آذر نمین خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و ترجمه چند کتاب از روسی به فارسی.
  اشرف حریری محقق و نویسنده کتاب تاریخ آموزش و پرورش آستارا در دو جلد.
  اسداله عبدالهیان نویسنده کتاب زیارت کعبه، آمال مسلمین و تفسیر آیات قرآنی در مثنوی
  دکتر حسن پوربابایی دکترای جنگلداری از دانشگاه تربیت مدرس و رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان
  منصور بنب مجيدي شاعر پر آوازه ملي تاكنون 6 كتاب شعر ايشان چاپ شده است معلم بازنشسته
  اكبر اكسير شاعرطنر پرداز معروف ملي معلم بازنشسته و تاكنون چندين كتاب ايشان چاپ شده است.
  داريوش ملك زاده نويسنده و رزونامه نگار و شاعر منتقد ملي و تاكنون چندين كتاب شعر ارز ايشان چاپ شده است.
  فرهاد دلق پوش يك دوره نماينده آستارا و از چهر هاي فرهنگي كشور
  دكتر صفر نعيمي جانباز و از چهر هاي ماندگار هشت سال دفاع مقدس معروف به سردار سازندگي