جرگه گب:دماوندی

Page contents not supported in other languages.
Wikipedia جي

اگر امكان دارد اين رده به دماوندي (كِلُني) تغيير نام يافته و از مجموعه‌ي زبان‌هاي گيلكي به زيرمجموعه‌ي زبان فارسي اظافه شود.

دررابطه با بحث شما در رابطه با انتقال "رده:دماوندی" یکم بیشتر توضیح بدید. یعنی نظر شما این هست که دماوندی شاخه ای از زبان فارسیه؟--AminSanaei ‏۲۷ آوریل ۲۰۰۸، ساعت ۱۱:۴۶ (UTC)

بله زبان دماوندي (كلني) زير مجمومه‌ي زبان فارسي است. و ربطي به زبان گيلكي ندارد.و به دلايل زير ميگوييم كه زير مجموعه‌ي زبان فارسي است 1.تهران قديم و حتي اكنون اهالي اصيل كرج و شميرانات به اين زبان صحبت ميكنند. 2.اولين تمدن پيدا شده در استان تهران در شهر كيلان (كلن)بوده است. 3.اين زبان فارسي امروز از زمان فتحعلي شاه قاجار باب شده است. 4.اين زبان از زبان گيلكي به فارسي نزديكتر است.

زبان فارسی زبان بومی ایران نیست. این زبان از حدود خوارزم در اثر قدرت گرفتن سامانیان گسترش یافت. بنابراین زبانهای بومی ایران از جمله گویش کلنی از شاخه ای دیگر هستند و ربطی به زبان فارسی ندارند. شباهت این گویش به زبان فارسی از اینروست که زبان فارسی از واژه های بومی بهره گرفته است نه زبانهای بومی از زبان فارسی.--AminSanaei ‏۲۹ آوریل ۲۰۰۸، ساعت ۰۵:۲۲ (UTC)